Als vakleerkracht weet je er alles van: de kerndoelen van CKV. Je baseert je lesprogramma op de kerndoelen en geeft er zo inspirerend mogelijke invulling aan. Veel scholen maken gebruik van professionals uit het werkveld om de kerndoelen in te vullen. Soms is een bepaalde kunstdiscipline nog niet aan bod gekomen (kerndoel 48), een andere keer wil een school leerlingen leren een creatief verslag te maken (kerndoel 51) of laten ervaren hoe het is om voor elkaar te presenteren (kerndoel 49). We hebben meer dan genoeg online workshops in ons aanbod die hierop aansluiten. Nog mooier wordt het als je ze combineert tot een grote dag vol met kunst; een echte CKV-dag!
Kerndoel 48 en 49: De zeggingskracht van kunst
Het is aan pubers wel toevertrouwd; hun mening geven. Maar hoe kan je jouw mening en jouw gevoel nou zo goed mogelijk overbrengen? Hoe doe je dat met kunst? En waarom maken sommige kunstwerken zo ontzettend veel indruk op je? Dit zijn enkele uitgangspunten voor workshops die we organiseren in het kader van kerndoel 48. Denk bijvoorbeeld aan de online workshop Cartoontekenen. Een cartoon is grappig en stelt de heersende orde aan de kaak. Leerlingen krijgen uitleg over hoe een cartoon is opgebouwd en leren hoe ze hun eigen boodschap met humor – in tekst en beeld – kunnen overbrengen.
Het tonen van je resultaten aan elkaar is gelijk ook een invulling van kerndoel 49. Wij gaan echter graag een stap verder. In het online programma met Scapino Ballet gaan leerlingen bijvoorbeeld een mini choreografie maken en aan elkaar laten zien. Het is misschien wat minder spannend dan op het podium staan, maar nog steeds een grote succeservaring.
Kerndoel 50: Kunst ervaren
Kunst maken is natuurlijk erg leuk. Maar meegenomen worden in de wereld van een professionele kunstenaar of met een kunstenaar kunstwerken beschouwen is ook bijzonder. Om dat zo goed mogelijk toegankelijk te maken hebben we met meerdere partners vernieuwende programma’s ontwikkeld. Zo neemt Tim van Esch (frontman van Handsome Poets) leerlingen mee in zijn artistieke ontwikkeling. Neemt een workshopleider je mee voor een uniek kijkje in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Of maak je samen met een danser van het Scapino Ballet een eigen mini choreografie.
Kerndoel 51 en 52: Communiceren en kijken
Vlogs zijn al jaren ontzettend populair en podcasts zijn flink in opkomst. In ons online aanbod hebben we meerdere workshops waarbij leerlingen leren hoe ze visueel en auditief een verslag kunnen maken. We kunnen deze workshops ook laten aansluiten op specifieke wensen van de school.
Voor kerndoel 52 gaan we in op hoe je kan reflecteren op je eigen werk of dat van anderen. Dit kunnen leerlingen doen door middel van verschillende media. Vaak wordt er gedacht aan een videoverslag. We vinden het ook mooi om dit bijvoorbeeld te doen in de workshop Column schrijven. Nog mooier vinden we het om het standaard onderdeel te laten zijn van een workshop. Kerndoelen kunnen hierdoor met elkaar worden gecombineerd. En het sluit aan bij ons uitgangspunt dat bij een goede workshop altijd een stuk reflectie hoor.